Mogulbloggen

En blogg från Mogul, eller Jocke, eller PerGeorgJoakimLundqvist - vilket man nu vill och behagar - som är glad och lycklig make till Maria samt far till Evelina och Julia. Kan man ha det bättre?

Monday, December 11, 2006

Gråt inte, Starbucks!


På förekommen anledning och förfrågan skriver jag en bloggrad om Starbucks. Min lillebror kommenterade mitt föregående inlägg (om mina Puh-muggar) och uttryckte oro eftersom Starbucks-muggen jag dricker ur på "About me"-bilden inte var omnämnd och att denna mugg då, i ett worst case-scenario, skulle kunna känna sig dissad.
Så alla vet - den dag jag dissar Starbuck's finns inte. En Venti Gingerbread Latte på Regent Street, London härom veckan bekräftar det jag redan visste innan: Starbucks äger! Orsaken till att deras mugg inte omnämndes bland mina Puh-diton är att den inte är min. About-bilden är tagen på ett Starbucks, där jag dricker Venti Latte live på plats ur lånad mugg. Så ligger det till.
Lillebror kåserade/funderade också över vem personen på Starbucks-loggan egentligen är. Det kan jag OCKSÅ svara på. Starbucks är uppkallat efter en kaffeälskande person med just det namnet, som förekommer i romanklassikern Moby Dick (1851) av Herman Melville. Eftersom boken handlar om hur en kapten Ahab ska ut och döda en stor vit val, utspelar den sig till stor del till havs, och för att fortsätta anknyta till hav och det, valde Starbucks en logga med en sjöjungfru på (med dubbla fiskstjärtar, för övrigt). Långsökt? Ja.
Så nu vet ni mer än vad ni visste då ni bloggade in och hälsade på. Välkommen tillbaka för att lära dig mer, en annan gång.

4 Comments:

At 12:23 AM, Blogger fredrik lundqvist said...

jag visste väl att det fanns nåt bakom den där figuren! den såg alldeles för lurig ut för att itne ha nån tanke. åh så fint det känns nu! alla muggar har fått sin gängse del av uppmärksamhet. tack fina storebror. tänk att du till och med bryr dig om de med dubbla fiskstjärtar... *snyft*

 
At 12:55 AM, Anonymous Anonymous said...

Alltid undrat över det!Lätt Sturbucks äger - grillad pestosaandwich,wow! Vi vet ju alla vad du och Hay skulle sysslat med om inte NG fanns, tänk när Starbucks slår igenom i Sverge...kanske en turné eller konferens,vem vet!? ; ) /Milla

 
At 1:07 PM, Blogger Samzonite said...

Hur tar du reda på allt???

Ja vill fortfarande prova Starbucks...

 
At 5:16 AM, Blogger Arash Blogg said...

Starbucks i all ära, men bäst är väl ändå espresso house?

 

Post a Comment

<< Home